30 maaliskuuta 2018

Sveagruva - Agardhbukta - Dunérbukta


Paikallisille asukkaille mainostettiin erikoistarjousta Sveagruvan hotellissa illallisineen ja aamiaisineen, joten tartuttiin tilaisuuteen. Vuokrattiin Nooralle pikkukelkka ja lastattiin bensakanisterit rekeen ja huristeltiin varsin huonossa näkyvyydessä kotikylästä Sveagruvaan. Sveassa käytiin samantien erinomaisella tutustumiskierroksella oikeassa hiilikaivoksessa, jossa tunneleita on kymmeniä kilometrejä. Kamaraisia tai tantereisia ei näkynyt, mutta muuten oli kyllä pimeää kuin hiilikaivoksessa...

Kaikilla kaivoskoneilla oli annettu joku (naisen) nimi. Kuulema kaikista suurin ja painavin kone oli nimetty vaivihkaa Longyearbyenin konttorin suurimman rouvan mukaan. Eivätpä olleet kaivosmiehet arvanneet, että toimiston väki saattaisi joskus tulla kaivoskierrokselle ja ihmetellä koneen nimeä...

Matka jatkui seuraavana päivänä kohti itärannikkoa. Karhuja ei ollut liikkeellä, mutta hienoja jääklönttejä oli vaikka kuinka paljon. Muita ihmisiä ei myöskään näkynyt juuri tuolla alueella. Ilmeisesti turistiryhmät ei tuollapäin pöristele: kaikki paikalliset norjalaisethan on jossain mökkeilemässä, jos se vain suinkin on järjestettävissä.

We spotted a special deal for locals in FB and almost immediately booked a couple of rooms and a mine tour for us in Sveagruva. The low visibility in the morning of the departure day did not get any better during the day, so we chose to drive on the sea ice rather than trying the normal route. The normal route goes over a glacier and that would not have been enjoyable in whiteout conditions.

The mine tour is highly recommended for anyone visiting Svea! The whole setup is massive and there are tens of kilometers of tunnels under the mountain (and glacier). The lunch inside the mountain was also very welcome...

The next day we continued eastwards towards areas we had never visited before. Well, except Noora who had been somewhere there about 20 years ago. We did not see any bears or seals, but lots of ice. We had the whole Agardhbukta for ourselves and did not really see many other people. Except the skiers hauling pulks in the middle of a never-ending glacier. I would definitely choose some other area for skiing.

The first day route was slightly more than 85km and the second day resulted in about 160km.

Todalen

Tarkistetaan, että jää on riittävän paksua / Checking the ice thickness

Ajetaan syvälle kaivokseen / In the mine

Kaivoskartta, josta puuttuu uusi osa... / "We drove from here..."




Kaivoskone / The actual "mining" machine

Sveagruva

Bensaa tankkiin / Refueling (photo:Emma)

Lyhyt tauko / Entering more interesting terrain (photo: Emma)


Propelli- eiku kamerapää / The Finns (photo: Emma)

Hanaa! / Good to go! (Photo: Emma)


Noora & Edgeøya

Tuolla on yks aika iso jäävuori... / A big one...

Paksua ja tiukkaa jäätä / Solid ice (photo: Emma)


Dunérbukta

Ulvebreen


Nordmannsfonna (photo: Emma)

Sassendalen

Viimeinen tauko / One more short break before driving home

Reitti / The route (map: Norwegian Polar Institute)